Onze pen schrijft door...

BLOG

De bijzondere praktijk van Lieneke van Tilburg: Voice Dialogue voor leidinggevenden

Auteur: René Meijer -

In deze rubriek komen professionals aan het woord die kennis uit een van onze opleidingen toepassen in hun werkpraktijk. Lieneke van Tilburg werkt bij de Gemeente Oude IJsselstreek als leidinggevende, kwam in aanraking met Voice Dialogue. en …werd enthousiast!

Hoe kwam je in aanraking met Voice Dialogue?

Tijdens mijn opleiding tot coach aan de Hogeschool Windesheim maakte ik kennis met Judith Budde en via haar met Voice Dialogue. Als voorbereiding op haar les werd van ons verwacht om het boek “ik (k)en mijn ikken” te lezen. Een boek dat Judith Budde samen met Karin Brugman en Berry Collewijn geschreven heeft. Al tijdens het lezen van het boek werd ik erg enthousiast; niet alleen als (beginnend) coach, maar ook als mens en als leidinggevende.

Wat gebeurde er met je?

Ik leerde door middel van Voice Dialogue mezelf beter kennen. Ik herkende al snel waarom ik sommige situaties lastig vind en waar de oorsprong ligt. Op die manier kreeg ik zicht óp en respect vóór de verschillende ‘ikken’ in mezelf. Kortom: in sneltreinvaart  maakte ik een persoonlijke groei door.

Kon je het ook gebruiken in je werk?

Naast persoonlijke groei én toepassing als coach zag ik kansen om met ‘lastige’ medewerkers in gesprek te komen en met hen verbinding te maken én te houden. Ik weet niet hoe dat voor andere leidinggevenden is, maar ik heb in mijn ruim twintig jaar van leidinggeven altijd wel een aantal medewerkers in ‘mijn’ teams gehad waar ik nogal allergisch op kon reageren. Wellicht ken je het zelf ook: een medewerker die nog maar één zin uitgesproken heeft en je schiet gelijk in de weerstand.

En hoe helpt Voice Dialogue je daar nu bij?

Een voorbeeld: een medewerker komt nogal boos naar mijn werkplek. De ‘boze ik’ zit bij hem meestal aan het stuur als hij iets te melden heeft. In het verleden heb ik me een aantal keren laten verleiden om onmiddellijk een defensieve houding aan te nemen. Dat maakte dat we niet de verbinding aangingen, maar stellingen innamen. Meestal verliep het gesprek uiteindelijk toch wel redelijk, maar ik bleef wél met een twijfelend gevoel achter. Zoiets als: “dat had beter gekund”.

Hoe doe je het nu?

Nu, met de wetenschap van de Voice Dialogue, doe ik dat anders. Als hij binnenkomt vraag ik eerst of hij wil gaan zitten. De eerste keer keek hij me wantrouwig aan. Je zag hem bijna denken: “wat gebeurt hier nu?” Het maakte ook dat hij onmiddellijk wat kalmeerde. Hij ging zitten en was stil. Ik van mijn kant was ook verbaasd; zou het dan werkelijk zó simpel zijn? Maar nee, toen de medewerker van de eerste schrik bekomen was, begon hij toch weer op luide toon tegen me te praten. Ik was stil, en bleef ook even stil; ondertussen bij mezelf nagaand welke ‘ik’ het beste in te zetten. De medewerker zag ik twijfelen… toen was ook hij stil. We keken elkaar een poosje recht in de ogen. Op rustige toon vroeg ik hem wát hem nou zo boos maakte. Natuurlijk begon hij zijn verhaal opnieuw. Maar ik bleef rustig en probeerde er, door het stellen van vragen, achter te komen welke andere ‘ik’ in bescherming werd genomen. In plaats van ‘stellingen innemen’ kwamen we écht in contact met elkaar. De relatie met die medewerker is de afgelopen tijd alleen maar beter geworden. We hebben over en weer respect voor elkaar en wat belangrijker is, er is vertrouwen.

Wat betekenen ervaringen als deze voor jou?

Voor mij als leidinggevende is Voice Dialogue, naast een prachtige coachingsmethode, ook een manier van in contact zijn met een ander. Niet alleen privé of voor coachees maar zeker ook in mijn werk!

 


Fantastische opleiding, een 9! Mooie mix tussen theorie en praktijk. Ik vind jullie allebei fantastische opleiders. Jullie verschillen van elkaar, maar daardoor in combinatie met elkaar zo enorm goed en aanvullend. Gouden duo! Ontzettend goed...

over Vervolgopleiding Voice Dialogue

Wendy Eelsing

Ruwe Grond communicatietrainer/coach/adviseur

Waar voor je geld! Zeer professioneel, leerzaam en daarnaast persoonlijk verdiepend en openend. Het geeft voldoende instrumenten om ook daadwerkelijk in de praktijk aan de slag te gaan. Professionele begeleiding met een eigenzinnige stijl...

over Training Mentaliserend coachen

Ronald Schippers

Bureau Schippers coach/trainer

Een enorme verdieping. Ik ben anders naar groepen gaan kijken en meer gaan zien. Erg goede mix van inhoud achtergrond en toepassing.

over Trainen van Teams: training Groepsdynamica

Martijn van der Meer

FNV Formaat trainer/teamcoach

Deze methode verheldert zo sterk de interne processen van mensen. Voice Dialogue is voor mij niet meer weg te denken.

over Basistraining Coachen met Voice Dialogue

Carolijn ter Veer-Vinke

Orga coach/managing consultant

Zeer goed, met veel zorg en professionaliteit. Het heeft mijn verwachtingen overstegen. Zeer goed bruikbaar. Wat mij bij blijft is ook de relaxedheid van de trainers. Dank!

over Cursus Herkennen van psychopathologie

Mona Oosterwijk

Mo Coaching Coach

Een 9. De opleiding gaf me inspiratie, verdieping en veel leerplezier. Voer voor verdere toepassing en uitwerking in m’n werk!

over Meesterlijk interveniëren: Opleiding Interventiekunde

Marjan Engelen

Marjan Engelen Communicatie trainer/coach/procesbegeleider

Het Balkon staat al jaren in mijn top 3! Het is een prachtige plek. Gastvrijheid is voor mij het sleutelwoord. Dat belichamen de Balkonmedewerkers bij alles wat ze doen. De sfeer van de plek is ongeëvenaard, een combinatie van soberheid en...

Over ons conferentiecentrum

Piet en Marry Weisfelt

Weisfelt en partners opleiders

De trainers van het Balkon koppelen helderheid en betrokkenheid aan een grote deskundigheid.

Over onze bedrijfstrainingen

Ellie Verschoor

Regio Twente afdeling P&O loopbaanadviseur

De kennismaking van de Universiteit Twente met René Meijer en Judith Budde als trainers bevalt méér dan goed! Dat ze beiden zeer goede en prettige coaches zijn, wisten we al veel langer. Beiden combineren kundigheid, creativiteit,...

Over onze coaching

John Winter

Universiteit Twente Hoofd Career Development Centre

Pure verwennerij, een retraite bij het Balkon: fijne mensen, mooi afwisselend programma, heerlijk eten, rust en bezinning in een prachtige omgeving!

over Retraite De kracht van kwetsbaarheid

Miranda Adams

Begeleiding in Werk coach