In dit fascinerende boek heeft Joris Brenninkmeijer de wezenlijke rol van tijd in coachende gesprekken beschreven. Toen hij mij vroeg als meelezer van zijn concepten, was ik wederom verrast over het onderwerp van zijn boek. Want Joris schreef al eerder (samen met Mieke Voogd) het boek: De juiste vraag. De kunst van het vragen stellen in coachende gesprekken. Als meelezer bij dat boek dacht ik: ’Hoe kun je over vragen stellen nou een heel boek schrijven’? En dat dacht ik ook bij het boek over tijd. Wat valt daar nou allemaal over te zeggen als het over coaching gaat? Maar Joris verstaat de kunst ons aan het denken te zetten over een ogenschijnlijk ‘simpel’ onderwerp. Hij ontleedt met chirurgische precisie hoe tijd in al zijn facetten een enorme invloed heeft op coachende gesprekken. We kennen het onderscheid tussen chronos (kloktijd) en kairos (de innerlijke tijdsbeleving). Maar Joris gaat vele stappen verder. In 11 hoofdstukken, met titels als: De dynamiek van beginnen en eindigen, De kunst van vertragen en versnellen, Wachten op het juiste moment e.d. leidt hij ons door het tijdlandschap. Daarbij illustreert hij zijn betoog uit vele bronnen, zowel wetenschappelijke publicaties als literaire werken. Zo gebruikt hij het prachtige verhaal De kromme remedie uit het boek Eendagsvlinders van psychiater Irvin Yalom om te schetsen hoe tijdsverloop, tempo en timing van belang zijn in een gesprek. Het gaf mij veel stof tot nadenken over mijn eigen coachpraktijk: waarom loop ik bij een bepaalde cliënt vaak uit in de tijd, hoe ga ik om met vertragen en versnellen, maak ik voldoende gebruik van het reizen met de cliënt tussen verleden, heden en toekomst? Kortom, een diepgaand en rijk boek, zowel inspirerend als praktisch. Want het geeft je veel handvatten om te integreren in jouw eigen manier van werken in coaching. Ik kijk uit naar het volgende ‘simpele’ onderwerp waar Joris een boek over gaat schrijven!
De Tijdgids, de wezenlijke rol van tijd in coachende gesprekken (Boom, 2023) door Joris Brenninkmeijer, Bureau Begeleidingskunst.