Er zijn klachten over Marjan, werkzaam op de administratie van een groot bedrijf. Zij beantwoordt mailtjes veel te laat, houdt zich niet aan deadlines en maakt opdrachten niet af. In coaching blijkt dat ze het probleem niet zo ziet: ze werkt hard, mensen moeten soms maar even wachten en trouwens, ze leveren zaken ook altijd veel te laat bij haar aan. Ze heeft geen inzicht in haar eigen aandeel en vertoont weinig zelfreflectie. Ook kan ze zich slecht inleven in het effect van haar gedrag op haar collega’s. In onze Training Mentaliserend coachen leer je zelfreflectie bij Marjan te bevorderen.
Mensen met weinig zelfreflectie gaan ervan uit dat hun kijk op de werkelijkheid de waarheid is. Ze hebben vaak ook moeite zich in te leven in anderen. Als manager of coach vraag je je dan af: hoe kan ik daarmee omgaan? Hoe kan ik zelfreflectie en inlevingsvermogen bevorderen? Mentaliseren betekent: kunnen voelen en denken over je eigen voelen en denken en dat van anderen. Het houdt in dat je kunt begrijpen waarom je zelf doet zoals je doet (zelfreflectie). En dat je snapt dat gedrag van anderen gedreven wordt door gevoelens, gedachten en bedoelingen (inlevingsvermogen). Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend! Mentaliseren is zeker niet alleen iets cognitiefs en mentaals. Integendeel: juist de relatie tussen voelen en denken staat centraal, omdat emoties altijd een rol spelen in interacties.
Onze vernieuwde Training Mentaliserend coachen is bij uitstek geschikt als je nieuwe invalshoeken wilt kunnen toepassen in je coaching, met name bij cliënten met weinig of geen zelfinzicht. We gaan in op wat mentaliseren is, op de achtergronden van een gebrek aan mentaliserend vermogen en hoe je cliënten adequaat kunt begeleiden. Je krijgt naast theorie ook levendige demonstraties van de trainers in de gesprekstechnieken van Mentaliserend coachen. En je oefent in kleine subgroepen met voorbeeldcasuïstiek en eigen praktijksituaties. Nieuw is dat we aandacht besteden aan cliënten met een lastige persoonlijkheidsstructuur, zoals o.a. borderline en narcistisch. En we besteden uitgebreid aandacht aan het werken met wat er gebeurt in de coach-cliënt relatie in het hier-en-nu. Hoe kun je wat er in de communicatie tussen jou en de cliënt gebeurt bespreken en gebruiken in de coaching? Je bent van harte welkom.